En tur til Polen for nylig åbenbarede nogle interessante Specials på Foursquare. Én yderst lavpraktisk, en anden en del af en større loyalitets-strategi. Men begge forfriskende
Som omtalt, her på adpara, er potentialet for de loaktionsbaserede services, som værktøj i CRM herunder loyalitetsprogrammer, stort. Det omtales b.la. i posten “Kan loaktionsbaserede services skabe loyale kunder?“.
Potentialet er tilstede, tillader jeg mig at slå fast. Men hvem gør det så? Hvem benytter disse redskaber? Jeg har tidligere vovet pelsen og kritiseret dem, der gør det “forkert”. Dem jeg mener underminerer det store potentiale (læs posten “TDC og Telenor misbruger Foursquare“). Som kontrast til disse lussinger (konstruktive naturligvis), vil jeg i denne omgang i stedet uddele roser – som det i øvrigt tidligere er sket til DSB for et modigt forsøg (læs her).
De følgende cases er hentet uden for landets grænser. Nærmere betegnet i Krakow, Polen. I forbindelse med et 3 dages ecommerce seminar i den Polske storby, benyttede jeg Foursquare via mobilen. Her blev jeg, som det også ofte er tilfældet i DK, mødt af flere forskellige “Specials” og “Specials Nearby” (Funktionen der giver virksomheder mulighed for at rewarde check-ins i forbindelse med fysisk tilstedeværelse). Det var i øvrigt misbrugen af disse features, som de uartige drenge i klassen tidligere fik skæld ud for. Den skal, som jeg pointerede, ikke bruges som (gratis) eksponeringskanal for eksisterende ATL kampagnetilbud. Den skal derimod tilbyde relevante, eksklusive tilbud og services til de der yder noget – de der dukker op. Hvor en stor mængde af de Specials jeg møder i DK stadig er ubrugelige, var situationen i Krakow en anden. Her er to eksempler:
1. Ciufcia.pl
Ganske lavpraktisk: Du tjekker ind og får en kop kaffe på café’en. Tja, hvorfor ikke? Denne kunne naturligvis krydres med fx Mayor rewards. Hovedsagen er forsøget på at skabe en ekstra dimension. Den er ikke ny versus dansk standard – visse forsøger sig allerede. Men udbuddet var overvældende i Krakow til sammenligning.
2.Sheraton Krakow Hotel
Som en del af Hotelkæden Starwood bliver medlemmer af et loyalitetsprogram ekstra rewarded, når der tjekkes ind på Sheraton i Krakow. Her benyttes features som en del af en større strategi. Brugere kan forbinde Foursquare konti med deres SPG (Starwood Preferred Guest) konti og derved optjene bonuspoint (Starpoints) ved ankomst til hotellet. Tjekker du ind ofte på et af de 1000 Starwood hoteller worldwide, belønnes du med titlen SPG Mayor og belønnes yderligere med præmier. Programmet startede i maj i år og jeg håber meget, at Starwood vil berette om deres erfaringer med denne type startegi.
Slutteligt, vil jeg dog, for en god ordens skyld, tilføje, at det ikke er alle Specials i Dk, der er håbløse. Jeg har set flere, der giver mening (måske det er en tendens?). Se fx disse to Mayor Specials. Godt gået Cafe Alma + Nationalmuseet!
Hej Carsten
Bestemt spændende, men hvor er økonomien i at give gratis kaffe til turister, der nok aldrig kommer tilbage til Krakow?
Jeg overvejede selv følgende:
– Caféen kunne samle på check ins og derved ranke bedre på foursquare.
– Der kunne ligge noget opsalg ud over kaffen.
– Det jo meget uskyldigt at give gratis kaffe, da kaffe er der er størst avance på så tabet er minimalt.
Hvad er dine tanker om det?
Hej Nikolaj,
Tak for din kommentar. Du har helt ret i, at der ikke direkte er en økonomisk gevinst i at forære sit produkt væk. Men som du selv nævner, er det umiddelbare tab meget minimalt. Jeg tror på, at denne lavpraktiske taktik (man kunne måske kalde det lokations-baseret strategi på niveau 1), i en eller anden form, vil danne ringe i vandet – ringe der indirekte kan have en positiv effekt for forretningen. Det kunne være, at jeg anbefaler café’en på Foursquare, Twitter, Facebook el. lign. Jeg kommer måske ikke selv tilbage – men min kommentar bliver hængende for andre, der måske gør.
Som jeg var inde på, kunne denne taktik krydres med andre elementer (på et niveau 2). Og her synes jeg bestemt, dine idéer er oplagte. Jeg har fx allerede set flere eksempler på noget ala “check in og få et gratis glas vin, når du køber en 3-retters menu”. Yderligere kunne Mayor rewards, som jeg nævnte, være en anden del.
Ydermere er der vel heller intet i vejen for, at mobile features kobles på en mere langsigtet loyaitets-strategi. Der er jo uanede muligheder for implementering i egne point-systemer, goodie-cards, bonusprogrammer etc.
Nu mangler vi så den gode business-case, der underbygger vores teser, drømme og forhåbninger. Del endelig hvis du falder og nogle;)
Mange hilsner
Carsten