Mange danske virksomheder, herunder Telenor, TDC og Kvik misbruger featuren “Specials Nearby” på Foursquare. Man undrer sig, ærgrer sig og håber på bedre tider.
Vi har nu et utal af gange omtalt og beskrevet de lokations baserede services (LBS) her på Advertising Paradigm. Vi har fremhævet disse netværks dialog-potentiale i den evige quest efter de stærke relationer og kundernes loyalitet. Vi har også fremhævet gode cases – endda danske, selvom disse var meget lavpraktiske og forsigtige. Alt sammen beskrevet i positive vendinger med ønsket om at kunne prikke til eventyrlystne marketingfolk. Derfor er det også min borgerlige bloggerpligt, at lave lidt larm, når jeg spotter narrestreger.
Den lokations-baserede service Foursquare tilbyder featuren “Specials Nearby”. Det er muligt for virksomheder at belønne brugere med eksklusive tilbud, når denne tjekker ind via sin mobil på en fysisk lokation. Vi ser flere og flere Specials i “gadebilledet” (fx DSB’s gratis internet), hvilket burde udløse jubel. Men ak! Det jeg ser er dette:
Min oplevelse er, at de fleste tilbud 1. ikke udløses ved tjek ind 2. ikke er eksklusive. Som vist her er både TDC’s og KVIK’s “Special” et tilbud, der er direkte overført fra andre traditionelle reklamekanaler. Og det samme gør sig gældende for Telenor, selvom det ikke kan ses. Man har øjnet muligheden for ekstra, gratis eksponering uden at nogen idé om mediets DNA. Foursquare-funktionen, med det store potentiale, er på vej til at blive udvandet af de virksomheder, der ikke gider gøre forarbejdet ordentligt. Der er intet interessant i at blive eksponeret for en ikke-involverende, dårligt udført havestols-reklame her. For ikke at tale om et tilbud som kun gælder eksisterende kunder (TDC Play). Det er i øvrigt også umuligt at måle effekten, når man ikke udnytter muligheden for at lade brugeren markere sin tilstedeværelse og interesse. Meningen er jo netop, at tilbudet først udløses, når kunden tjekker ind!
At reklamebudskaber kommunikeres via konvergerende medier er en fornuftig strategi. Men det burde ikke være nødvendigt at minde om, at versionering er essentiel og at kontekst skal være i førersædet. Jeg vil derfor opfordre til, at man i det mindste forsøger at arbejde mere strategisk med mediet. Jeg kan ikke forestille mig, at dette er det bedste omtalte virksomheder kan komme op med (!?).
Hvor er det egentlig utroligt at de ikke formår at udnytte det store salgspotentiale der er i Foursquare. Hvis de i stedet tilbyder et specielt tilbud for enkelte butikker, vil de opleve klart større salg.
Hej Kristjansen,
Lige præcis. Kunne ikke være mere enig. Den ligger, også for mig at se, lige til højrebenet. Synd der ikke er mere fokus her.
Tak for din kommentar!
En lille fortælling fra Bornholm, hvor undertegnede holder ferie – her er Foursquare også slået igennem ovre, og selvfølgelig er et det. Men når jeg render rundt på øen med min kæreste, og skal tjekke ind på de forskellige restaurenter, byer og cafeer, så er der 2 specielt som følger efter mig – den ene er TDCs butik og Kviks butik i Rønne, som fortæller mig at man henholdsvis kan få 8 millioner musik numre via “Play”, og hos Kvik kan jeg få et Mano badesæt (og nej, det er ikke til strandbrug), men til dit badeværelse… Det støjer altså, for jeg klikker jo på de Speciels, som Foursquare foreslår, men sandt skal det siges, jeg bliver MEGA irriteret på TDC, når de ikke forstår, at dette medie skal bruges som relevansværktøj, og ikke bare, som du skriver Carsten, endnu et gratis vindue for reklamebudskaber.
[…] gør det “forkert”. Dem jeg mener underminerer det store potentiale (læs posten “TDC og Telenor misbruger Foursquare“). Som kontrast til disse lussinger (konstruktive naturligvis), vil jeg i denne omgang i […]