Jeg har tidligere talt meget om mobilens relevans-potentiale – også her på Advertising Paradigm. Her har eksemplerne været services som Foursqaure og Gowalla , hvor check-in på fysiske lokationer er formålet. Og når snakken falder på relevans i en CRM kontekst, er det naturligst også at tale om loyalitets-koncepter. I denne sammenhæng en samlebetegnelse for kampagner der, via relevante (segmenterede) budskaber i forbindelse med fx kundekort, kundeklubber, bonusprogrammer etc., forsøger at påvirke og involvere et givent emne og fastholde dette.
Lokations-baserede services (LBS) blomstrer og der dukker hele tiden nye op. Hvor år 0 i udviklingen har været netop fysisk check-in, tips og rewards, har vi nu påbegyndt en æra, hvor tendenser som social QR barcode scanning og entertainment check-in bygges ovenpå. Og i denne udvikling, eksperimenterer flere og flere virksomheder med implementeringen af LBS i deres loyalitets-programmer. Et velkendt eksempel er den kendte amerikanske dessert-kæde Tasti D-Lite. Konceptet er enkelt: Er du ejer af et Tasti-Card, optjener du ekstra point for din sociale aktivitet. Jo mere du tjekker ind (automatisk via Foursquare), deler (via Facebook og Twitter) etc. jo flere point optjener du. Point som naturligvis kan veksles til ”gratis” dessert. Det er ganske lavpraktisk, men udbyttet kan blive enormt for virksomheden.
Jeg skal ikke vurdere, om det netop i Tasti D Lite’s tilfælde er en succes. Men jeg er overbevist om, at LBS kan blive en stærk spiller i fremtidens loyalitetsprogrammer. For udover den positive effekt, et pointsystem kan have, er der følgende fordele:
– Den ekstra værdsættelse af kundens adfærd, vil øge kundens oplevelse
– På baggrund af kundens adfærd, er det muligt at segmentere mere præcist = relevansen øges
– Kombineres kundens fysiske adfærd (herunder også køb) med anden data, er man godt rustet i vurderingen af kundens livstids-værdi
[…] Kan loaktionsbaserede services skabe loyale kunder? […]
[…] nævnt flygtigt i et tidligere indlæg her på bloggen, inkluderer den nye ære indenfor lokations-baserede services (LBS) på mobilen – også […]
[…] man kan tale om en sådan). Jeg har længe talt godt for mulighederne i de mobile services (her og her) og det varmer at se løsninger poppe op i det danske land. Den seneste jeg er faldet over er […]
[…] Som omtalt, her på adpara, er potentialet for de loaktionsbaserede services, som værktøj i CRM herunder loyalitetsprogrammer, stort. Det omtales b.la. i posten “Kan loaktionsbaserede services skabe loyale kunder?“. […]