På Youtube har man et stykke tid kunne diskutere sine seertal vedhjælp af Youtube Indsight – et selvbetjeningsværktøj til analysering og rapportering, der giver indehavere af en YouTube-konto mulighed for at se detaljerede statistikker om målgruppen for de videoer, som der er blevet uploadet på webstedet.
Men nu kommer YoTtube med YouTube Analytics. Navnet Analytics klinger yderst bekendt, og det er det også. Interfacet m.m. er fra Google Analytics, og fungere på næsten samme måde. Man kan generere analytics-rapporter med de samme data, som brugerne er vant til at se i Indsigt.
Det der er interessant ved dette er, at der har været mange, som har haft problemer med at optimere på sine visninger – men værktøjet her, gør det en anelse nemmere statistisk, at se eller i hvert fald have muligheden for at analysere sig frem til et bedre demografisk og trafikkilde billede, og så er der nu mulighed for at se, om seerene ser dit video content til ende – skriver The Next Web i deres anmeldelse af værktøjet. Der bliver i hvert fald rig mulighed for at involvere sig med sine brugere verden over på baggrund af de tal, som man nu kan komme i nærheden af.
Det er spændende at se, hvad Google, som ejer YouTube, kan drive dette til – for der hersker ingen tvivl om, at video content kommer til at dominere nettet i en langt, langt højere grad end det gør i dag – YouTube er mig bekendt verden 2. største søgemaskine, så hvorfor ikke. Snart bliver der vel også en pendant til de SEM kampagnerne, som man finder på Google, snart kommer der vel også en sådan mulighed på YouTube:-)
Med YouTube Analytics, kan man som ovenfor skrevet meget, for at eksemplificere det, så har YouTube Analytics holdet udfærdiget en infographic, der viser hvad man kan med YouTube Analytics.
Leave a Reply