Forleden skrev jeg om Greenpeace og deres fantastiske marketingmetoder i blogposten: “Save The Arctic – Greenpeace gør det igen.”
Nu har de gjort det igen, igen – eller jeg faldt lige over kampagnen Let’s Go! Arctic.
En super effektiv brandingkampagne, der viralt skal skabe en lavine af annoncer imod boringer efter olie i arktis – og så endda med humor. Humoren bliver her et vigtigt element i kommunikationen – da den selvretfærdigene tone i kampagner som disse nemt bliver for meget, og opnår modsatte effekt, overfor den del af befolkningen, som ikke altid kan leve 100% miljøbevidst.
Hvorom alting er, så har Greenpeace her formået at bruge de yderst æstetiserede billeder, som Shell er konger til at bruge i deres reklamer, på deres website etc. Med en sociale kampagne generator, bliver kampagnen spredt ud over hele nettet, med en kraft og effektivitet, som en velsmurt og professionel reklame-motor kun kan drømme om at opnå.
Kampagne hedder, spydigt nok, Let’s Go! Arctic. Og er et kampagne site , der rummer masser af sarkastiske henvisninger til en verden, hvor stor kapitalen og markedskræfter regerer.
Kampagne sitet hedder: arcticready.com og har den fantastiske indledende overskrift: For hundreds of years, explorers have battled the Arctic.
Today, we’re finally winning.
Kampagnen går kort og godt ud på, at indsætte et arktisk billede, med et prædefineret patyoff: Let’s Go! Arctic. Det kommer der ret mange gode annoncer ud af – de vil med garanti blive trykt i pressen verden over.
Du kan selv udfærdige en annonce, hvis du lyster – arcticready.com/social.
På sitet, kan man også finde menupunktet: “Just for kids”, her kan man spille det yderst politisk korrekte spil: Angry Bergs – prøv selv. På siden, har man på bedste beskub fået forklaret de kære små, hvorfor og hvordan
Leave a Reply