”I et interview til det kendte marketingsite for fagfolk, Bureaubiz, udtalte jeg mig d. 21. september 2011 om Facebooks udvikling i artiklen: “Facebook giver de største annoncører det største forspring”.
En af mine konklusioner/kæpheste er, at Facebook har gået fra være et socialt medie til at være langt mere kommercielt drevet, og at en udvikling, der går i den retning kun kan være med til at ende Faebooks æra, som det førernde sociale medie, som har skabt, drevet og anskueliggjort det sociale medie paradigme som vi alle undergår i disse år. Faren ved denne udvikling er, at Facebook åbenlyst kommercielle fokus er, at den oprindelige idé med at få kritisk masse i tale forsvinder. Firstmovers har længe sivet fra Facebook, og det er med til at erodere grundlaget for den “earned” media-del, som er indlejret i begrebet social media. Og Facebook risikerer, at brugerne bliver blinde over for kommercielle facebook budskaber, som er genereret af de andre brugere – i lighed med 00’ernes bannerblindhed,”
Du kan læse artiklen: “Facebook giver de største annoncører det største forspring” i bureaubiz gå til artiklen her.
Tillykke med omtalen.
Og ikke mindst så er det en utrolig spændende udvikling. Men tænker det måske er en naturlig vej at gå for Facebook. Spørgsmålet er så om det så går ud over produktet i sig selv. Der er jeg ikke helt sikker på at jeg er enig med dig i at det kan være med til at ende Facebooks æra.
Kampagnerne får jo netop kun værdi hvis de tilfører medlemmer reel værdi. Set i det lys kommer det jo medlemmerne til gode og generer ikke – eller hvad?
Hej Nikolaj.
Tak for det.
Det, at jeg mener med æraen for FB er slut, er sat på spidsen, og skal ses i lyset af, at ting der er “bruger” drevet, og beror på kritiskmasse altid vil lide et tab, når kommercialiseringens-klammehånd rammer et sted som Facebooks og bliver kampagne drevet – eller, i hvert fald når det går op for den del af brugerne, som ikke havde regnet med, at det var en forretning – Facebook er, billedeligt talt, en ung fyr i en meget hurtig sportsvogn, som vi alle vil være venner med, og som ved alt, alt for meget om os, og bare ikke er til at stole på.
Lidt som Google, der heller ikke er denne gamle rare mand, der viser os vej, når vi er faret vild på det store internet. Nej, begge er kæmpe segmenteringsmaskiner, hvis potentiale som bureauer inden for deres metier er enormt.
Med det mener jeg, at når magt forholdet skrider, så skrider sympatien og det faktum at vi betaler med vores adfærdsdata også – tror ikke at Facebook bliver meget større. Det vil finde sit leje og sin position i den sociale medieverden.
Hvad siger du?