Kender du ikke til fænomenet 3D mapping? Så kig med her. Du vil med garanti blive imponeret og højest sandsynligt blive inspireret. Så er det sagt.
Jeg må med det samme indrømme, at event-marketing ikke er min stærke side. Jeg har ikke den store erfaring med denne disciplin. Men det skal bestemt ikke afholde mig fra at berette om en fascinerende mulighed på de kanter og samtidig hylde de mennesker, der excellerer i den. Vi taler om 3D mapping (eller 3D projection mapping).
Kort fortalt projekteres en animation op på en baggrund og der tilsættes lyd. Intet nyt her. Men hvor vi normalt ser den slags på et hvidt lærred, benyttes her bygninger, køretøjer mm. som baggrund – ofte udendørs. Og gøres dette af nogle kreative hjerner, opstår en ekstraordinær sanseoplevelse i et unikt univers. Kløgtige marketing-folk har (naturligvis) grebet teknikken – og det er der kommet nogle seværdige kampagner ud af.
Mapping er ikke sprit-nyt. Men der er i første halvdel af 2011 dukket mange spændende cases op. Jeg har udvalgt nogle få.
1. Toyota Auris
Se hvorledes dygtige eventfolk har boltret sig i forbindelse med lanceringen af den nye Toyota Auris. En kliché er her på sin plads: Kun fantasien sætter grænser.
2. Fanta
Se hvorledes Fanta gør sig bemærket på facaden af et stort supermarked i Dubai. Brugen af kulsyrens bobler der finder vej gennem vinduernes labyrint, allerede i indledningen, er simpelthen genial.
3. AC/DC vs. Iron Man
Og så lige en sidste. Det er med garanti ikke det bedste eksempel på mapping. Men det er fredag og AC/DC’s “Shoot to Thrill” passer som fod i hose til ugens sidste arbejdsdag. Nyd et fedt nummer til en alternativ Iron Man 2 promovering skudt op på Rochester Castle i Kent. Især smukt hvordan rockens klassiske afslutning komplimenterer Rochester Castle’s endeligt.
En mangel i dette indlæg, vil nogle måske sige, er effektsnakken. Jeg kan ikke argumentere for effekten – jeg har helt enkelt ingen tal på de eksempler, jeg har udvalgt. Det havde bestemt prydet mine cases med mere præcis konklusioner, end at det bestemt har opnået målsætningen om at skabe noget opmærksomhed (for det er jeg overbevist om, at det har). Jeg er, som altid, fortaler for, at det er ligegyldigt, at det ser fedt ud, hvis det ikke har en målbar effekt. Men lad os sige at indlægget derfor kun er kilde til inspiration. Vi glemmer effektmåling for en stund, lader andre bekymre sig og lader de gode idéer fylde vores hoveder. Du har det nok som jeg: “Wow det er nice! Det kunne være fedt at bruge i en kampagne….“.
Her et par af mine første indskydelser:
– Promover xx produkt, attraktion, kulturbegivenhed under Open by night
– Benyt under filmfestival
– Benyt til folkeoplysning i de sene nattetimer
Del dine tanker her eller på Twitter (@pahlke). Det ville være så rart. Go’ weekend!
Leave a Reply