Facebook dominerer – næsten – alt på nettet i den Vestlige verden i dag. De har over 500 millioner brugere, og har en penetrasionskraft via de socaile medier, der overgår ALT – ifølge Facebook selv, så bruger vi over 700 billioner minutter – og hold nu fast, i mdr. på dette netværk!
Ikke nok med, at Facebook er i rasende kamp med Google om at eje den sociale viden, som er indlejret i alle vores interesser i den offline verden, hvilket manifestere sig i Apps, “Like” og “+1”-knapper og hvad har vi.
Både Facebook og Google ved godt, at den fremtidige kamp om Web 3.0, hvis man kan kalde det for det, står i den sociale-sfærers navn. Den sfærer, hvor LBS (Locasion Based Services) er de alt dominerende faktorer inden for search, udvikling af Social CRM og relevans indikatorer i vores søgen på nettet etc.
Men nu har Facebook taget det næste skridt – et skridt, som nok er meget naturligt, hvis man tænker over det. Facebook er gået igang med at hyre personer med erfaring inden for udviklingen af browsere. Ifølge nyhedssitet TECHCRUNCH, så er Zuckerburgs kæmpe organisation igang med at udvide deres dominans, så de i fremtiden også kan begynde at indhente data via brugen af en Facebook-browser – i hvertfald, hvis analyserne om, hvorfor Facebook hyrer folk til deres Seattle kontor, holder stik.
Jeg vil umiddelbart mene, at det giver rigtig god mening for Facebook at gøre dette, hvis man ser på, hvilken retning Facebooks forretningsplan har taget de sidste par år. De er gået igang med at “lime”nettet sammen på ny – lidt som Google gjorde i 1998, da de entrerede markedet og gik fra garage virksomhed til søgegigant.
Facebook har med deres “Like” knap, gjort det muligt at “lime” nettet sammen, og indsamle dine likes (Læs: interesser, din søgestruktur og din vandring gennem nettets mange milliarder af sider). Det at turen nu -måske – er kommet til at udvikle en browser, er super interessant, da det giver Facebook mulighed for at kontrollere og indsamle alle informationer om din søgning og dit adfærd. Det er endnu et kommercialiseringstræk, mod en mere og bedre integration til og mod mere kommercielle interesser, som virksomheder og rekalmebranchen kunne/har i udnyttelsen af Facebook som platform og vidensgeneratioer (CRM-mæssigt) set.
Facebook udvikler hele tiden nye ting, jeg læste på en anden blog, at Facebook HELT sikkert også er igang med at udvikle et kamera til smartphones, og måske også en tlf., som der – også – var rygter om i 2010. For Facebook ved godt at Google og Google erhvervelse Youtube, der de to mest brugte søgemaskiner i verden, så hvis Bing og Facebook skal tage kampen op med disse to aktører, så skal de begynde allerede nu, at lægge sig i ud med den billede og videobasserede søgning, som nettet allerede er domineret af.
Om det er et PR stunt, for at fjerne den enorme dårlige omtale, som Facebook har været indlejret i, ift. til deres klamme PR-stund med PR bureauet Burson-Marsteller vides ikke, men interessant er det i hvert fald.
[…] Comments « Facebook er igang med at bygge en browser […]
[…] Comments « Facebook er igang med at bygge en browser […]