For en tre uger siden læste jeg, en rigtig god (kort og præcis) blogpost af Jay Deragon. Blogposten handlede om de forventninger, som den “nye” forbruger anno 2011; dem der hellere vil kommunikere med brands, end at blive dikteret af deres reklamebudskaber. Søren Schultz Hansen, forfatteren til bogen Årgang 2012, vil nok mene, at netop disse krav, er fuldstændige logiske krav afsenderen stiller kommunikatoren eller brandet.
Hele pointen i Jay Deragons blogpost er, at mediebilledet har ændret sig – med en så hastig fart, så mange virksomheder ikke når at stille sig selv væsentlige spørgsmål, inden de tilgår sociale medier, hvor relevans og en ligeværdig dialog er . Alle virksomheder verden over bevæger sig mod et krav, hvor selvfølgeligheden om dialog med brandet og budskaber der indeholder relevans for netop den enkelte bruger har eksisteret i årevis. Selv Google har forstået dette – Ét af de parametre, som Google ranker søgeresultater udfra, er, netop relevans-begrebet. Man kan sige, at hvis man skal forstå den nye sociale medieverden, så kan man sige, at vi går fra Impressions til Expressions
Jay Deragon stiller de 10 krav til marketingfolkene, som vil forstå og i kontakt med denne “nye” forbrugeren anno 2011.
De 10 krav til at få succes med den nye målgrupe, er:
- Giving us time is more valuable than giving us a deal
- You need to follow us instead of constantly trying to entice us to follow you
- Our values are not the values created by the old marketplace
- Our knowledge is not for sale, it’s free
- Our consumption has shifted from things to the sharing of knowledge
- We will consume innovation as long as it adds value to expected and unexpected increases in value
- We are not employees waiting for directions rather we are the employers giving markets directions
- We don’t like our tribe being surrounded by anything especially advertisements that have nothing to do with our intent
- The popular are not the leaders that influence us
- We are the market. our intentions are different that yours, deal with it
Han slutter blogposten af med at skrive:
Ignoring our expectations is dangerous because we’ll end up ignoring you. What we expect today will change tomorrow. What changes our expectations is learned improvements. Deal with it!
Hvordan griber I den nye forbruger an?
Læs hele blogposten af Jay Deragon
Som et lille PS til dette blogindlæg, kan jeg varmt anbefale dig at læse bogen Scorring Point – hvis du er interesseret i en mere relecansskabende form for CRM.
Leave a Reply