Jeg undre mig over, hvorfor Google tilsyneladende modarbejder, de SEO-bureauer rundt omkring i verden, der knokler for, at skaffe deres kunder bedre placeringer på søgemaskinens organiske resultatlister.
Ser man på den energi og alle de resurser, som Google tilsynedladende bruger på at gøre livet svært for de bureauer, der arbejder professionelt med organisk search, må det være enorme summer – fx snakkede jeg forleden med en SEO-ekspert, der kunne fortælle mig, at Google har en hær af freelancere ansat til at jagte de web-sites, der ser ud til at påvirke Google gennem SEO. Og selvfølgelig er det også vigtigt, at Google får fjernet resultaterne af den “dårlig” SEO og sikre et godt indhold, der skaber værdi for brugerne. Med “dårlig” SEO mener jeg den såkaldte blackhat-SEO, der er med til at forringe søgemaskinens indhold med spam og billige løsninger, der udelukkende handler om at få plantet så mange links på nettet så billigt og hurtigt som muligt.
Min undring slår sig på Whitehat-SEO. Hvorfor samarbejder Google ikke mere med bureauer, der laver kvalitetsindhold til nettet i forbindelse med deres SEO-arbejde?
Når SEO-vinden blæser, hvorfor bygger Google så læhegn og ikke SEO-vindmøller?
Det jeg undre mig over er Googles forretningsmodel, hvor der tilsyneladende ikke skelnes mellem sort og hvid SEO, men slås lige hårdt ned på begge slags. Umiddelbart lader det til, at Google kun ønsker at samarbejde med deres kunder, når den altdominerende indtægtskilde, SEM (search engine marketing via adwords) kommer ind i billedet. SEM er dermed den eneste legitime måde, man som virksomhed, kan “lave”forretning med Google på.
Du har sikkert lagt mærke til, at der er begyndt at være rigtig mange billederesultater, når du fx søger efter “Danish Dynamite” på Google. Så kommer der billeder og i nogle tilfælde også maps-resutater frem i de organiske resultatlister. Man kan spørge sig selv, om dette er en ny måde, hvorpå Google kan modarbejde udviklingen inden for SEO, ved at skubbe de organiske resultater så langt ned på første side, som muligt og i stedet fylde den op med ads eller betalte resultater.
Men i stedet for at modarbejde SEO-tendensen og spilde investeringer på fusere som Waves, Buzz og muligvis også seneste indsats med Circle, hvorfor udvikler Google så ikke en produktiv strategi for SEO? Hvor de selv kan høste en del af SEO-lagkagen og samtidig være med til at fremme kvaliteten af organisk search?
Mit spørgsmål til Google…
Mit spørgsmål bliver derfor – og jeg håber, at der er en eller anden, som læser dette, der kan svare mig – hvorfor Google ikke udvikler en forretningsstrategi ifht. SEO, så de arbejder MED udviklingen, i stedet for mod den.
Som jeg ser det – og det er givet, at jeg har ikke megen forstand på SEO – så kommer Google ikke udenom denne form for strategisk kommunikationsplantning, så hvorfor vælge at gå i krig, mod sine egne “kunder” og brugere, i stedet for at støtte udviklingen og påvirke den positivt?
Som jeg ser det, så er der jo i vores offline medier masser af plantede informationer – vi ser det i aviser, blade og på tv hver eneste dag i form af PR. Et af argumenterne, har jeg ladt mig fortæller, er, at man frygter, at SEO på sigt vil være med til at forringe kvaliteten af søgemaskinens indhold. Men hey, hvis SEO´en bliver lavet ordentligt, dvs. ud fra whitehat-principper og med en PR vinkel ind over, så kan det da kun være i Googles interesse at få et godt samarbejde med disse virksomheder.
Så hvorfor kæmpe imod udviklingen?
Jeg forstår ikke helt spørgsmålet eller artiklens præmis. Hvordan modarbejder Google konkret muligheden for SEO?
Hej Jacob.
Tak for din kommentar. Jeg har vist ikke gjort min pointe/spørgsmål til Google (og dig) 🙂 helt kart så.
Jeg ved, at Google ikke har en udtalt politik om, at de tager afstand fra SEO, og derfor er det også svært at lægge konkrete beviser på bordet ift. at de ikke vil SEO som sådan.
Men sagen er jo, at de bruger mange ressourcer på at straffe og modarbedje sites der benytter sig af SEO og meget få på at fortælle, hvordan man så skal gøre i stedet – især når det kommer til offsite-delen altså linkbuilding. Man vælger at straffe, uden at hjælpe og støtte dem, som gør det “rigtigt”
Derfor mener jeg, at de kun ser én slags SEO, nemlig den “dårlige” – alle bliver skåret over en kam og straffet på samme måde, hvis de bliver taget i SEO (uanset hvilken slags de har brugt).
For at slippe “godt afsted med SEO”, skal din SEO-strategi virke så naturlig og uovervejet som muligt…. Altså som om det ikke er en bevidst “manipulation”, og derfor heller ikke SEO! Hvis du skal lykkes med din SEO strategi, må det altså IKKE lugte af SEO.
Derfor mente jeg med blogindlæggets spørgsmål til Google, at jeg ikke forstår, hvorfor de ikke vejleder dem, der arbejder med det professionelt, mere i en retning som et samarbejde – jeg kender flere historier fra store danske virksomheder som har mistet ranking qua deres SEO-arbejde – og når man prøver at få Google i tale, så er det umuligt. Derudover fjerner Google løbende artikel sites både i Danmark og udlandet, som de mener, repræsenterer blackhat SEO. Ligesom SEO resultaterne er på vej ud af side 1 på grund af Google initiativer som maps, fotos mm.
Faktum er, At SEO er en voksende industri (jvf. http://www.businessweek.com/magazine/content/11_13/b4221044336007.htm), så hvorfor arbejder Google imod udviklingen? Jeg mener, at de burde indarbejde SEO i deres forretningsstrategi, så kunne de i højere grad være med til at påvirke udviklingen i en positiv retning.
Håber, det giver mening nu 🙂
Jeg synes nu stadig ikke det giver mening, men prøver at følge dig.
Google kan ikke forhindre folk i at linke til dig. De kan heller ikke forhindre dig i at lave en optimal søgeordskoncentration. Og de kan heller ikke forhindre dig i at skrive en god URL, page title eller h1. De bestemmer heller ikke hvilken ankertekst du bruger, når du linker.
Netop de ting er nogle af de aller vigtigste elementer i SEO. Så jeg kan ikke rigtig se hvordan det er du mener google forhindrer folk i at praktisere SEO.
Hvis jeg skal prøve at følge din tankegang, så tror jeg svaret er at Googles eksistensberettigelse bygger på én ting: At levere de mest relevante søgeresultater hver eneste gang. Så snart folk ikke får relevant information via Google begynder de at migrere over til andre søgemaskiner.
Og der kan det godt være, at de prøver at optimere deres algoritmer, så man får det bedste resultat. Hvis jeg søger på “restaurant christianshavn” vil jeg jo gerne have den bedste eller mest populære restaurant, ikke den, der har brugt flest penge på en SEO-specialist.
Men at de ligefrem skulle slå ned på sites, der har gjort noget for at få bedst mulige resultater har jeg aldrig hørt om og kan jeg i øvrigt ikke forestille mig.
I øvrigt er det ikke sandt, at de er usamarbejdsvillige. De giver rigeligt med information til SEO:
http://www.google.com/support/webmasters/bin/answer.py?hl=da&answer=35291
Ang. maps og billeder, så er de der vel fordi Google mener, det er relevant?
Nu er det ikke fordi jeg er blind fan af google. Men jeg synes faktisk som regel billeder/videoresultater/maps bliver placeret meget relevant.
Og i øvrigt er maps, billeder og video jo lige så relevant som tekst, og dermed også en del af SEO.
De såkaldte SEO-eksperters job er jo netop at følge med i udviklingen og udnytte den til fulde. Hvis de mener google lægger for meget vægt på billeder, maps og video, ja, så er det jo deres job at sørge for at deres kunder kan findes på billede, maps og video. Det er search engine optimimization. Så må man vel optimere sig efter hvordan søgemaskinerne er.
Hej Jacob.
Tak for dine indlæg – jeg syntes at høre, at du skriver meget om onsite delen af SEO, hvilket jeg er helt enig med dig i – her kan det styres, og gøres rigtig godt.
Min anke går mere på den offside del, som er – hvis jeg forstår det rigtigt – den vigtigste; hvis man virkelig skal ud over SEO-stepperme. Hvilket også gør, at der er så få reelle SEO bureauer i DK, som vitterligt kan den del med linkbuilding til og med artikler af god kvalitet. Det er dén del jeg ikke forstår at Google ikke skriver mere om, hjælper til med – for der er SÅÅÅÅ ubeskriveligt mange gode dollars at hente for dem der også i samarbejde med en god SEM kampagne.
Men igen, jeg er laaangt fra ekspert på dette område, og skrev dette indlæg fordi mange af de folk, som jeg møder på kundesiden og konsulenter fra SEO-branchen er ret utilfredse med Googles måde at behandle dem på, når de fjerner dem fra de gode – og velfortjente rankings, som de har brugt år på at få.
Men igen tak for snakken/debatten:-)
It is the best time to make some plans for the long run and it is time to be happy.
I’ve learn this put up and if I may I desire to recommend you few fascinating things or suggestions. Perhaps you can write next articles referring to this article. I want to learn even more issues approximately it!
Wow, incredible blog layout! How long have you been blogging for?
you make blogging look easy. The overall look of your website is excellent, as well as
the content!
Wow, this paragraph is nice, my younger sister is analyzing these things,
therefore I am going to let know her.
Heya just wanted to give you a quick heads up and let you know a few
of the pictures aren’t loading properly. I’m not sure why but I think its a linking issue.
I’ve tried it in two different web browsers and both show the same outcome.
Very nice post. I simply stumbled upon your weblog and
wanted to say that I’ve really loved browsing your weblog posts. In any case I’ll be subscribing in your feed and I am
hoping you write again very soon!