Forleden dag holdt jeg et foredrag om sociale medier, hvordan disse kan bruges i praksis, i krisehåndteringsøjemed, inden for B2B, og hvordan man kan involvere sine kunder, leads etc. og på den måde bruge den feedback, som indlejrer sig i denne form for kommunikation. Foredraget var for en ERFA-gruppe, som primært bestod af ledere inden for danmarks top 100 virksomheder. Foredraget gik rigtig godt, og vi havde en rigtig spændende debat efterfølgende.
Men én ting undrede mig.
Jeg kom ind på rapporten fra Social Semantics, da der er nogle udmærkede pointer omkring forskellige branchers brug af sociale medier, viden om dem etc. Min før omtalte undren gik på, at der ikke var én af de 15 deltagere, der havde hørt om denne rapport – man kan ikke forklejne dem i det, da deres fokus er – og naturligvis nok – et andet sted qua deres ansvarsområder.
Derfor vil jeg lige slå et slag for rapporten, som du – GRATIS – kan downlode her. For den kan helt sikkert bekræfte dig i nogle af de myter og tanker, som du måske har, hvis du er leder eller ansat i en dansk virksomhed, som går med tanker om at sætte de sociale medier i bevægelse inden for dit metier.
For, som en af konklusionerne i rapporten siger, så er der alt, alt for mange virksomheder, som ikke integrere den Sociale Medie-plan højt nok oppe i organisationen – det bliver tit en praktikant og en mellemleder, der sidder med det fulde udsyn, men mangler den nødvendige opbakning fra ledelsen, og dem der reelt udstikker visionerne for virksomheden.
I rapporten, kan man også læse, at stort set ingen danske virksomheder har en konkret strategi for deres tilstedeværelse på de sociale medier, men samtidig tror på at tilstedeværelsen skaber positiv feed back. Hvor paradoksalt det end lyder, så er det den verden, som danske virksomheder agere i.
Hej Martin
tak for de flotte ord omkring rapporten – jeg er rigtig glad for at du henviste til den i dit oplæg 🙂
… og det er jo netop det den er tiltænkt – at få et liv derude ifbm. jer der har erfaring i at rådgive på området og ikke mindst dem der skal navigere fra den anden side af bordet.
vh Jan
Ja det er da ikke helt dumt det med at rapporterer 🙂
Se ifluenze SMM gratis miniundersøgelse her, om hvordan de danske top politikere klare sig pt. på alle sociale medier. Først ser vi på hvordan Obama klare sig og længere ned hvordan de danske politikere halter efter, men klare sig.
http://ifln.se/gratisSMManalyse
Hej Jan. Tak for kommentaren.
Ja, det er en spændende analyse, I har fået udfærdiget der. Den skulle da have et blogskriv med på vejen. Godt arbejde:-) Bruger den i mine foredrag etc.
@Steffen – også tak for kommentarer fra dig – regner også med, du smider et link til min blog fra din blog (vi kan jo kun hjælpe hinanden med lidt linkbuilding og juice);-)
Altid rart med lidt debat:-)
[…] og ikke mindst, hvordan de som kontakter en skal svares. Spørger man danske virksomheder, som Social Semantic gjorde før i år, så siger 43 procent af de danske virksomheder, at deres aktiviteter på de sociale medier […]