Twitter og blogs vrimler i skrivende stund med rygter om, at Google i dag (her til morgen Amerikansk tid) vil lancere et socialt netværk, som skal tage kampen op imod Twitter, Facebook, Flickr og hvad har vi.
Ifølge Read Write Web er der en stor chance for, at Google lancere Circle.
Men hvorfor dette tiltag fra Google nu?
Google har de seneste år lanceret flere forskellige sociale netværk, som skulle konkurrere med Facebook og Twitter – for godt 6 år siden, i 2005, opkøbte Google, af Dennis Crowley, stifteren af Foursquare, som havde udviklet et af sin tids første mobile social service ved navn: “Dodgeball” – “Dodgeball” skulle blive en af de services, der skulle konkurrere med bl.a Facebook, som var på kraftig fremtog i USA.
Sandt skal det siges, Google havde ikke interesse og flair for at drive denne slags medie. Så det døde hen eller gik i sig selv, om man så må sige. Lige som, Google Buzz, Google Wave etc.
Google Buzz felt overbearing and bolted on. It also got privacy terribly, terribly wrong. Google Wave was more confusing than collaborative. Google’s Open Social interoperable widget platform was hugely hyped as a distributed Facebook killer, but it now primarily focused on enterprise social networks.
Citat: Read Write Web
En af grunde til, at Google kunne lancere “Circle” nu, er, at det vil være en af grundstenene for Googles fremtid, når der skal sælges behavioral targeting annoncer og segmenterede informationer til virksomheder, som vil igang med at bruge SEM iform af Google Maps og Locasion based services.
Læs mere om den evt. lancering af Google Cirkle – Read Write Web har skrevet en rigtig god og udførlig artikel om dette.
Jeg er med. Det bliver spændende at se om Google kan håndtere denne service.
Jeg brugte utroligt lang tid på Buzz og intet skete der. Måske var den danske opbakning for lille – Jeg var den eneste i mit netværk, der brugte Buzz, så jeg håber ikke jeg bliver skuffet igen.