Giv dig selv en ekstra julegave og nyd den mens du venter på juleand og pakker: Inception app’en er en oplevelse udover det sædvanlige – dette skyldes augmented sound
Når en stor Hollywood produktion har præmiere i biograferne, har marketing-kanoner skudt længe og massivt. Og i denne salve af tiltage er det, som bekendt, blevet kotume, at producere en spilapp til smartphones. Vi har set ligeså mange gode som dårlige eksempler: Alt fra fesne små puslespil til flotte first-person-shooter aktionbrag. Ligeledes har relationen til filmens univers været svingende. Mange har desværre ikke andet end titel tilfælles.
Et af de gode eksempler er, som overskriften antyder, Michael Breidenbreucker’s app til Iphone i smuk forlængelse af Chirstoffer Nolan’s blockbuster Inception. Ved at udnytte stort set alle Iphone’s features, har holdet bag denne app sat nye højder. Der er i den grad blevet tænkt ud af boksen.
At kalde Inception app’en for et spil, er i virkeligheden lidt misvisende. Det er mere rammende, at tale om en lydmæssig oplevelse i kategorien augmented sound: App’en benytter dit headset hvorigennem din omverdens lyde ”suges” ind og transformeres, således det passer i app’ens lydunivers (som består af instrumentale tracks fra filmens score af Hans Zimmer samt helt nye, ikke før udgivet numre). Selve spilelementet ligger i de opgaver, der skal løses for at åben nye drømme med andre lydscenarier. Men heller ikke opgaverne er traditionelle. For løsningen ligger i om det er nat eller dag, om du bevæger dig, tid på døgnet, hvor mege larm dine omgivelser laver, hvor stille du er mm.
Jeg åbnede selv LIMBO drømmen (se billede herunder), kort før en cykeltur igennem Københavns snemasser. Drømmens optempo, elektroniske track var lækkert og passede fremragende til min lidt vilde (glatte) cykeltur. Men det virkelig fascinerende lå i inddragelsen af mine egne og min omverdens lyde. Min prusten og hosten passede pludselig smukt i musikken ligesom ringeklokkens høje toner gjorde det.
App’en fusionerer således filmens drømmeunivers med brugerens egen real-time verden. Den er i sandhed et tiltag, der matcher filmens koncept. Bravo!
Den er tiden værd, uanset hvad du synes om filmen, eller om du har set den eller ej: Hent app’en her i Itunes Store – den er gratis i en begrænset periode. (NB. Fylder mere end 70 mb, så skal hentes via wi-fi).
Prøv det og meld gerne tilbage her på Advertising Paradigm! Måske du har set noget lignende?
GLÆDELIG JUL!!
Leave a Reply