Vi kender alle den traditionelle Mars-bar fra 1932, hvordan den ser ud, hvordan den smager – måske også som is.
Smagen har Mars ikke lavet om på, men det har de på indpakningen. Customization kaldes denne form for produkt-indpakningsudvikling.
Customization eller Mass Customization, som det også kaldes, er ikke noget nyt fænomen inden for produktudvikling og markedsføring, slet ikke. De sidste mange, mange år, har Nike, Adidas, Mozilla og mange andre benyttet sig af denne form for personalisering af produkter. Og med nettet, Web 2.0, de sociale medier er det blevet endnu mere udbredt.
Mars har gjort det. På en ret sjov måde, syntes jeg. Kampagnen hedder “Messages from Mars”. Og er udfærdiget af BBDO, kampagnen vandt en Guld Løve i Cannes i år, for denne interaktive chokoladebar.
Mars har fjernet det store “Mars” navn fra indpakningen. Så når man køber en Marsbar, så følger der et mars-alfabet med, så du selv kan give din chokoladebar et navn. Så den matcher dine brand-mæssige præferencer. Du kan skrive beskeder til dine venner, kolleger etc., og give dem en Marsbar-besked. Det er da ret sjovt?!
Begrebet Mass Customization:
Begrebet mass customization blev introduceret i bogen Future Perfect fra 1987. Bogen var skrevet af den amerikanske forfatter og business-thinker Stan Davis. Begrebet slog vist nok først – for alvor – igennem da den amerikansk forfatter og “business-thinker” ditto B. Joseph Pine ll’s bog Mass Customization: The New Frontier in Business Competition i 1993.
Leave a Reply