En Amerikansk analyse (kilde, Online Media Gazette) viser, at 43 % af E-mailmarketing-virksomheder, som eksistere i USA allerede tilbyder sociale medie-strategier (planer).
Det er et højt tal, når man ser på, hvor få virksomheder, der egentlig har en social medie-plan for deres kommunikation via de sociale medier – og hvor få, der egentlig har succes med deres kampagner.
Når man ser på statestikken, så viser det sig, at 66 % af de konsulenthuse, som udvikler og eksekvere e-mail kampagner, også tilbyder “Strategy and Consulting”, som det hedder så fint på engelsk, ved siden af deres metier (e-mailmarketing). Det vil sige, bare lige for at skære det helt ud i digitalt pap, at mange af disse rådgiver og vejleder virksomheder i sociale medie-planer, uden egentlig at have erfaring eller forståelse for de mekanismer, som ligger til grund for den Groundswell, som konstant flyder.
Se eks. på Nestlé, som i sidste uge, blev omtalt i medierne som en arrogant virksomhed (læs: artikel her), der ikke havde forstået de sociale mediers ramme, eller mangel på samme. En så stor virksomhed, som Nestlé burde jo, have et konsulenthus til at rådgive sig på en ordentlig måde. Men desværre sker der det, som jeg tit ser, nemlig det at konsulenter, der rådgiver i medier som de ikke helt er dus med, vejleder forkert, og glemmer at udfærdige kriseplaner. For kommunikation må jo være kommunikation, tror jeg mange af dem mener. Men svaret er NEJ, det er det ikke. Og det burde vi vide og have respekt for, som kommunikationskonsulenter.
Jeg mener, vi så alle hvordan det gik Visit Denmark sidste år (2009), hvor et stor og anerkendt reklamebureau tog sig af den opgaven at udvikle en viral strategi, uden egentlig at have nogen som helt forstand på, de mekanismer, som ligge til grund for en social medie-kommunikation.
Statistikken viser også, at disse bureauer er spydspidser for, at vi i DM-branchen skal til at tænke i baner, hvor vi integrerer både den foregivne dialog med den allestedsnærværende kommunikation, som man opnår, når man går på Facebook, Twitter, Linkedin eller Foursquare.
Mit spørgsmål er defor, kopiere branchen bare hinanden, fordi det i disse år, er enormt hipt at styrte rundt og sige, at man som bureau også kan det der, kommunikation via sociale medier, og på den måde byde hinanden op?
Og mit andet spørgsmål er så, som overskriften indikere – kommer sociale medier til at overgå e-mailmarketing, eller kommer vi til at opleve en sammensmeltning?
Leave a Reply