Dan Zarella, viral marketing scientist, har fornyligt undersøgt brugen af meta-mentions i Tweets, hvad det afstedkommer og gør for dig som Twitter, og som vil bruge sine twets, til at promovere blogposts, personal-branding m.m.
(Red.: Metatags/Hashtags er for dem der ikke ved det, når man kategorisere sine tweets med et hastag “#” og en beskrivelse bagefter. Eks. #SocialMedia #AdvertisingParadigm #WEB etc.)
Oprindeligt er Hashtag eller metatags opfundet af Chris Messina, som en kategoriserings ting, så emner m.m., kan findes når man sørger vi asider som Hashtag.org. o.l.
Ideen med dette er, at hvis du skal få folk til at dele dine Tweets, så skal du nævne #Twitter eller #Facebook i dine Tweets. Undersøgelsen som Dan Zarella har udfærdiget, viser, at dine Tweets bliver RT op til 300 % mere, set i forhold til de Tweets, hvor der ikke bliver nævnt #Twitter i.
Disse meta-mentions eller keywords, om man vil, operere ud fra det samme system, som når man opbygger metatags til en hjemmeside. Søgemaskiner går efter disse mentions., Så det er derfor, at vi er begyndt at se mange indsætte disse hashtags efter deres tweets. Nogen er imod, at bruge disse hastags i deres tweets, da de ikke syntes, at det hører Twitter til.
Men her fra hvor jeg sidder, syntes jeg, det er dumt ikke at bruge #Hashtag efter sine tweets, da det er med til at promovere din blog, din virksomheds Twitterprofil m.m.
Yder mere så fandt Dan Zarella først på året ud af, at Facebook og Twitter er på vej til at overhale søgemaskinerne i måden, vi får information på. Eks., skriver søgemaskine eksperten Mikkel DeMib Svendsen, på baggrund af Dan Zarella undersøgelser, at det kom til udtryk under indsættelsen af Obama, hvor søgemaskinerne ellers bliver brugt flittigt. Men under denne indsættelse var der praktisktakt HELT stille, hvis man analyserede på emne ord, der er relevante for søgninger på Obama, Republican o.l. Men på Twitter og Facebook, var det aktivitet – en voldsom aktivitet enda.
Ovenstående anekdote fra indsættelsen af Obama, bevidner bare, at du skal gå igang med at benytte dig af meta-mentions; for det virker og giver en højere udbredelsesværdi, at dine tweets.
Bonus info: Hvis du vil finde ud af, hvor brugt, eller trendit et #Hashtag er, så kan du tjekke det her: http://hashtags.org/
Her finder du Tweets der passer på, det Hashtag, som du indskriver og får ydermere en statestik på, aktiviteten omkring dette emne/hashtag. Oveni ranker den de Tweetere, som har Twettet med dette hashtag. Interesant monitoreringsredskab – Super cool!
So now, go tweet your day away.:-)
[…] brug dem nu i dine #Tweets Jeg skrev om dem i forrige uge (Hvorfor bruge meta-mentions i sine #Tweets?). De giver søgemaskinerne, og de tjenester som læser dine tweets og rader dem, en mulighed for at […]