Når man kommunikere til sine kunder i dag, så handler det om at kunden husker oplevelsen, fortæller den til andre, som fortæller den videre.
Mange virksomheder glemmer det aspekt, når de går til deres bureau – og bureauerne glemmer det også tit, når kampen om budgetterne står deres slag. En undersøgelse af 484 danske virksomheder (jf. Markedsføring No. 2 – 16.02 2010), viser, at når man systematisk inddrager kunden i sin differentiering fra konkurenterne, så afspejler det sig direkte på bundlinjen. Faktisk, så opstiller forskerne bag analysen følgende formel:
10 pct. forbedring af kundeoplevelsen påvirker differentieringen med +9 pct., som igen påvirker og øger virksomhedens bundlinje med 5 pct. Immervæk en procentuel nettovækst, der er værd at tage med i sin betragtning, når man udfærdiger kampagne, som i sidste ende skal oplyse kunden og på den lange bane fastholde kunden som en loyal forbruger.
Jeg synes, at den danske reklame branchen her i den finansiellekris er fordårlige til at give kunden dét modspil, som kunden fortjener. For vi skal huske på, at vi er en branche som lever af kreativitet og resultater. Det er som om, at reklamebranchen i disse år, mere tænker på, at holde på kunden end at udfordre kunden.
Jeg synes, at jeg kan se, at kunderne, i modsætning til før krisen, er blevet kreative og stiller krav til bureauerne; så hvorfor ikke tage den udfordring op, og ture at vove noget. Det vil ikke kun højne kvaliteten i vores branche, det vil også skabe ambassadører hos kundens kunde, og samtidig skabe en bedre bundlinje, i en tid, hvor budgetterne er små.
En anden tanke er, at vi som bureau skal turde at udfordre topledelsen til at prioritere kunde-tilfredshed, frem for fine, store outdoore og tv-reklamer. For det er alligevel for svært at måle helt eksakt på.
Tag kunden i hånden, og skab dén relation, som vil bringe dit produkt og din virksomhed det skridt videre i loyalitetsprocessen.
Leave a Reply