Da Google forleden lancerede Google Buzz, var det ikke uden problemer. Google har i mange år set sultent på Facebook og Myspace og Twitter, som alle er sociale værktøjer, der forbinder os med vores venner, veninder og interessante (amatør)bloggere verden over.
Da Google lancerede Google Buzz forleden, var det med nogle fejl, som ikke helt levede op til persondataloven – Google frigav nemlig personers maillister, det de havde skrevet om m.m. Ikke så godt.
Google fik rettet op på dette kæmpe hul i sikkerheden, og fik sagt undskyld på blogs m.m.
Men hvorfor lancerer Google, Google Buzz?
I mange år, har Google set sultent på den Sociale Graf, som Facebook om nogen har sittet på. Med Facebooks over 400 millioner unikke brugere, er Google op imod et socialt netværk, som ikke kun skaber relationer mellem mennesker, men vi udlever også vores digitale-liv på denne graf. Som små noder, der kun får grafen til at stige, proportionalt.
Og med over 75 millioner Facebook-søgninger, er Google også her ved at få en konkurent. Så der måtte gøres noget.
Jeg tror nu ikke, at Google får det lige så nemt, som de gjorde da de udrullede Gmail-konceptet. For Google er, efter min mening, kommet for sent i gang. Dermed ikke sagt, at de med tiden vil komme til at få en bid af den sociale graf, og vil kunne nyde godt af, at have en markedsandel, og spille på de sociale noder, men op af bakke, det bliver det.
Jeg tror nemlig ikke, som mange andre, at dét at integrere alle ting ét sted er vejen frem. Jo, jeg kan opdatere min Plaxo, Linkedin, Facebook og Twitter via mit TweetDeck, men da jeg ikke har brugt min Gmail -konto i årevis, ja, så er det ikke det nemmeste for mig, at alt skal samles inden i Gmail. Jeg vil derfor mene, at Google bider sig selv i halen, når de vil eje, mine sociale-udfoldelser.
Twitter er trådt ud af mørket, som socialt niche-medie, og er i dag en tjeneste der har ca. 60 millioner unikke brugere (… der kommer omkring 5.6 millioner til om ugen), og facebook med sine over 400 millioner, ja, så er Buzz ikke en tjeneste, jeg ville satse på.
Og når en af kritik punkterne går på, at det tager op til 12 timer for Buzz at opdatere twitter tweets, ja, så er det svært at få det integreret i folks sociale medie bevidsthed.
Derimod vil jeg mene, hvis Google havde lagt tjenesten uden for Gmail, så ville de have haft en bedre chance for at komme ind på et marked, hvor de ville kunne have gjort en forskel – min påstand.
Jeg har mit TweetDeck, min mail og min iPhone til at styre mine relationer. Det skal jeg ikke bruge Google Buzz til.
Og mig bekendt, så er der ikke én i min omgangskreds, som har benyttet sig af Google Buzz.
Bruger du Google Buzz(?) og i så fald, hvorfor?
Jeg tror vejen frem er en sammensmeltning af alle sociale medier. Google var med til at lave Open Social, så man kunne kode sociale tjenester sammen på en forholdsvis let måde – og lur mig om TweetDeck ikke også snart implementerer muligheden for at skrive direkte til GoogleBuzz (ligesom de har gjort med LinkedIn etc.). Så jeg ved ikke hvor “sammenlukket” GoogleBuzz egentlig er.
Jeg forstår bare ikke rigtig GoogleBuzz – det er lidt svært at gennemskue ved første øjekast. Det smarte ved GoogleBuzz, såvidt jeg har forstået, er at det er fuldt implementeret med Picasa og alle Googles andre tjenester – så Google håber vel på at tage andele fra mange forskellige sociale netværk (e.g. Flickr og selvfølgelig Twitter/Facebook).
Grundlæggende tror jeg ikke, at det er nødvendigt at “vælge” om man vil bruge Buzz – lige nu kan Buzz allerede (automatisk) poste/hente dine Tweets ind (dette virker sikkert også omvendt, fra Buzz til Twitter) – så uden du skal “arbejde” for det, er du allerede på G.Buzz, hvis du er på Twitter. Hvis nu G.Buzz bliver super fedt/aktuelt på et tidspunkt, så skifter vi bare til det 🙂
Open Social smelter det hele sammen, så hvis man er ét sted, så er man alle steder (hvis man opretter en profil).
Enig Rasmus, du har en pointe dér. Men når G.Buzz tager 12 timer om at opdatere dine Tweets, så er det liiidt fesent, hvis du spørger mig:-)
Tror bare igen ikke, at folk er SÅ villige til at skifte social medie-platform. Er man ikke loyal over for det man kender, og som virker?
Det er jeg.
Ja du har ret – 12 timer er bare ikke godt nok, hvis man vil være en stor spiller på markedet.
tjo – Jeg er loyal, så længe de platforme jeg benytter fungerer bedst (for mig), og så længe der er interresante mennesker på dem – men hvis en ny aktør er interresant, så er jeg frisk på at prøve 🙂
Vi kommer sandsynligvis til at browse mellem mange “konsensus” tjenester såsom Tweetdeck alt afhængig af graden af sammesmeltning i de kommende år. Om det så lige bliver netop Tweetdeck eller Google Buzz vil tiden vise. Jeg giver dog Martin ret i, at Google skal vise noget mer end den beta, de kører med nu.
I øvrigt vil jeg, som en ekstra kommentar til emnet, være lidt fesen og citere mig selv fra et tidligere blogindlæg her på sitet:
“Jeg er enig i, at der vil komme flere “konsensus” tjenester. Dog skal man huske, at hvert medie, potentielt naturligvis, har sin egen kommunikative funktion. Et socialt medie er ikke bare et socialt medie. De kan, men skal ikke benyttes ved bare at copy/paste statusopdateringer mellem dem. Det er en misforståelse. Det er ikke sikkert, at mit faglige netværk på linkedIn ser informationen om at “Carsten har netop købt nye bukser” som særlig brugbar. Til tider kan der selvfølgelig være plausible sammenfald. Og jeg benytter mig da også selv af #in (hashtag+IN) på Twitter, som automatisk smider mit Tweet på Linkedin som statusopdatering. Men kun når jeg mener, det har relevans for målgruppen.
Vores ven på P3 ramte efter min mening et ømt punkt: Måden brugen af de sociale medier ofte opfattes. Det konkluderes nemlig gang på gang, at brugerne vil springe over, hvor gærdet er lavest i en desperat, egocentrisk søgen efter den største eksponering af selvfede budskaber”.
Kort sagt, skal sammensmeltningen ske med mulighed for en stadig opdeling af de forskeliige netværk, for at give mening.
Helt enig, Carsten – hvis det bare bliver copy paste, så underminere de sociale tjenester hinanden, eller også er de – ubevidst – ved at tage deres egen medicin, og smelte alle deres tjenester sammen til én; se det kunne være cool. 🙂
Tak for kommentarene.