Det er altid interessant at følge mediernes udvikling; specielt når nye medier kommer til, og kreative hjerner udvikler og smelter medierne sammen med de nye. I dette tilfælde, drejer dette blogindlæg sig om Twitter, og en meget populær Amerikansk avisstribe ved navn: Doonesbury.
Doonesbury udgives i mere en 1400 aviser, verden over, og tegnes af G.B. Traudeau,. I Danmark er det dagbladet Information, som står for at publicere denne skarpe, og meget sarkastiske stribe; som kommenetere på alt fra, Politik, Religion, Journalistik etc. etc.
Kort om striben:
Til de af jer, som ikke kender Doonesbury. Han har eksisteret siden 1960, hvor han var en nørdet studerende, hvis liv man fulgte, er ad åre vokset op, fået børn, er blevet skildt, og lever i dag i hans 2. ægteskab.
I de seneste samlinge avisstriber, følger man en fiktiv journalist, som er rapporter for tv-stationen Fox. Denne journalist er, som mange andre trendy kommunikationsfolk, med på dillen og hyppet omkring Sociale Medier, som for denne person drejer sig om Twitter-dillen. Men hvad, der er interessant, er at Traudeau (forfatteren til striben), oprettede den fiktive journalist på Twitter (det rigtige Twitter). Traudeau postede beskeder og indhold fra denne tegneserie figur realtime med striben udkom i avisen.
Jeg må sige, at det er en meget interessant sammensmeltning mellem det binære-sociale-medie og det monologe-avismedie. En måde, som selvfølgelig, gav vores fiktive journalist flere tusind followers; og selvfølgelig gav det Traudeau, en genial måde, at udbrede hans offline stribe på online. Det er rent Paul Auster fiktion, når det fiktive blander sig med den faktuelle og virkelige verden, hvis man kan kalde en social platform for dette, når man måler det op imod en fiktiv-avisstribe.
En yderst interessant Twitter-case.
Og rigtig godt Nytår!
Leave a Reply